Jak otworzyć własną pracownię krawiecką?

Zakładając firmę poszukiwałam informacji o tym, jak właściwie się za to zabrać. Przeszukałam otchłanie Googla i ze smutkiem stwierdziłam, że o zakładaniu pracowni krawieckiej nie znalazłam praktycznie nic. No może poza marnym biznesplanem napisanym jako praca zaliczeniowa przez jakiegoś ucznia.
Zatem idąc za kilkuletnim swoim doświadczeniem, przygotowałam dla Was wpis, jak krok po kroku założyć swoją firmę jaką jest pracownia krawiecka. Temat dotyczy prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej.





SPRAWY URZĘDOWE

Bardzo ważną sprawą, której nie unikniemy jest wizyta w urzędzie. A nawet dwóch !
Do zarejestrowania jakiejkolwiek działalności gospodarczej niezbędne jest posiadanie numeru NIP - numer identyfikacji podatkowej. Aby go zdobyć, należy z wypełnionym wnioskiem ( znajdziecie go tu) udać się do Urzędu Skarbowego w celu nadania tegoż numeru. Cały proces trwa ok tygodnia.

Gdy już mamy numer NIP udajemy się do Urzędu Miasta , na terenie którego chcemy wykonywać naszą działalność, czyli tam gdzie będzie zarejestrowana nasza firma. W przypadku, gdy nie przewidujecie na samym początku wynajmowania lokalu, siedzibą firmy będzie Wasz adres domowy.
W tymże urzędzie znajduje się dział zajmujący się wpisem do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Nauczona swoim doświadczeniem najlepiej udać się tam dwukrotnie. Najpierw w celu dopytania o wszelkie szczegóły związane z wymaganiami jakie powinniśmy spełnić, a następnie w celu dokonania samego wpisu.

MAGICZNE PKD

Rozwiniecie tego skrótu to Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to nic innego, jak spis szczegółowego zakresu określającego obszar, w którym decydujemy się działać. W przypadku pracowni krawieckiej mogą być to punkty:  Cały dział 13 - Produkcja wyrobów tekstylnych oraz 14 - Produkcja odzieży, oraz np. punkt 74.10.Z. Jednak najlepiej dopytać o właściwy wybór i sugestię odpowiednią osobę w urzędzie, przedstawiając jej dokładnie czym ma zajmować się nasza firma. Są bowiem wyjątki w krawiectwie, które wymagają uwzględnienia dodatkowej klasyfikacji, jak chociażby sprzedaż przez internet.

BIURO RACHUNKOWE

Zanim pojawicie się ponownie w urzędzie w celu zarejestrowania działalności, warto wybrać biuro rachunkowe, któremu powierzymy nasze rozliczenia. Jest to według mnie jedna z najważniejszych decyzji, by zdjąć sobie z głowy obowiązek pilnowania comiesięcznych rozliczeń. Podczas wizyty w biurze rachunkowym warto szczegółowo przedstawić czym będziemy się zajmować w naszej firmie. Na tej podstawie zostanie określona forma opodatkowania oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej. Może zdarzyć się tak, że część wykonywanych przez nas działań, będzie determinowała formę opodatkowania.

PONOWNA WIZYTA W URZĘDZIE MIASTA

Gdy mamy już wybrane odpowiednie punkty PKD, nazwę firmy, formę opodatkowania możemy udać się do Urzędu Miasta w celu zarejestrowania naszej firmy w rejestrze Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Otrzymujemy odpowiednie dokumenty do podpisania i wychodzimy z urzędu pełni optymizmu, że od teraz cały świat leży u naszych stóp ;) no nie całkiem tak jest w rzeczywistości ! ale faktycznie jest to jeden z przyjemniejszych momentów !

BANK

Teraz możemy przejść do kolejnej sprawy, jaką są finanse firmy. I choć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej nie nakłada na nas obowiązku posiadania konta firmowego, to ja szczerze do tego zachęcam. Znacznie łatwiej jest kontrolować i planować budżet, jeśli pieniądze firmowe mamy oddzielone od budżetu domowego. Miesięczny koszt prowadzenia konta, to w najgorszym moim wypadku ok. 30 zł.
Do założenia takiego konta będzie nam potrzebna pieczątka firmowa. Powinna ona zawierać następujące dane: NAZWĘ FIRMY, ADRES, NUMER NIP, NUMER REGON.
Podpisujemy umowę z bankiem, otrzymujemy numer konta i z tym numerem udajemy się.....

PONOWNA WIZYTA W BIURZE RACHUNKOWYM

.... do naszego biura rachunkowego. Podpisujemy z nim umowę na prowadzenie naszych finansowych i podatkowych spraw. Ja od samego początku zdecydowałam się na pełną obsługę księgową zawierającą wysyłanie rozliczeń do Urzędu Skarbowego oraz ZUS. Jest to niesamowite ułatwienie, gdyż poza wymianą kilku maili i comiesięcznym dostarczaniu dokumentów do księgowej, nie mam żadnych obowiązków związanych z obsługą podatkową firmy. W tym momencie biuro rachunkowe pokieruje Was, czy, co, gdzie i kiedy powinniście dostarczyć do ZUS.

ZUS

Jak wiadomo na dzień 17 lipca 2018 pierwsze dwa lata prowadzenia działalności są objęte niższą składką ZUS, która wynosi ok. 500 zł. Od roku 2019 stawka ta ma podnieść się nieco, jednak oscyluje ona w granicach 50 % pełnej stawki ZUS. Warto zatem skorzystać z tego NIESAMOWITEGO WYRÓŻNIENIA i poświęcić dwa pierwsze lata na dynamiczny rozwój firmy, by gdy już wejdziemy na wyższy pułap składki, nie odczuć tego zbyt mocno po kieszeni.


To by było na tyle technicznych spraw związanych z założeniem działalności gospodarczej w branży krawieckiej. Jeśli chcielibyście wpis o bardziej miękkiej stronie biznesu, typu jak pozyskać pierwszych klientów, jak odnaleźć się na rynku, dajcie koniecznie znać w komentarzu, a wyjdę Wam na przeciw, gdyż sama chętnie korzystam z wiedzy innych, bardziej doświadczonych osób :)

Zapraszam na profil Coś Osobistego na Instagramie oraz Facebooku

oraz na stronę internetową www.simplepattern.pl

A tutaj możecie obejrzeć krótkie instastory z tego jak prezentuje się nowa pracownia Coś Osobistego :) https://youtu.be/Raio2K6coHI

Komentarze

Popularne posty